Slider

ZZZ - 6 VINKKIÄ PAREMPAAN UNEEN

10/07/2015

Vaihto ja työt ovat aiheuttaneet mulle viime aikoina ilmeisesti jonkun verran stressiä, koska oon nähnyt öisin mitä villeimpiä unia. Olen muun muassa yrittänyt tappaa posliinisen kanin, josta lähti ärsyttävä ääni (joka osoittautui lopulta mun herätyskelloksi), hengittänyt mustaa savua, joka aiheutti hallusinaatioita ja yrittänyt selvittää murhattujen kolmosten tapausta. Unia on ihan kiva nähdä, don't get me wrong, mutta se väsyttää myös ihan sairaasti. Aamuisin tuntuu, että yöllä on ollut enemmän meininkiä kuin päivällä ehtii tekemäänkään. Ja koko ajan väsyttää.






Maanantai-tiistai välisenä yönä nukuin viimein kunnolliset yöunet ilman yhtään painajaista tai unta ja nukahdin ennen yhtä, vaikka olin tullut töistä vasta ennen puoltayötä. Aamulla fiilis oli ihan mahtava, koska mielessä ei pyörineet murhatut lapset eikä kirotut kanit. En ollut ennen tuota yötä edes tajunnut, miten unien näkeminen joka yö vaikutti päivän olotilaani. (Sivuhuomautus: seuraavana yönä nukahdin vasta ennen viittä ja näin unta töistä, ja viime yön unita en edes viitsi kertoa...)

Siispä, sekä teidän että omaksi ilokseni kasasin vinkkejä parempaan ja rauhallisempaan uneen. Toivottavasti näistä on apua!

1 - Tuuleta huoneesi ennen nukkumaanmenoa ja sulje verhot. Raitis ja hieman viileä ilma helpottavat nukahtamista. Kesäisin pimennysverho auttaa ulkoa tulvivaan valoon.

2 - Sulje tietokone ja televisio tuntia ennen nukkumaanmenoa, äläkä ota puhelinta mukaan sänkyyn. Pidä sänky teknologiattomana alueena.

3 - Vältä turhaa juomista illalla, ettet joudu ravaamaan illalla tai yöllä vessassa.

4 - Syö kevyt iltapala. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin yrittää nukahtaa nälkäisenä. Hitaat hiilihydraatit sopivat parhaiten iltapalalle, esimerkiksi maito, kana, mantelit, kokojyvä ja kananmuna ovat hyviä vaihtoehtoja.

5 - Yritä käydä joka ilta samaan aikaan nukkumaan. Säännöllisyys tekee toiminnasta tavan ja pian huomaat, että kehosi kaipaa unta samaan vuokaudenaikaan joka ilta.

6 - Rentoudu. Niin yksinkertaiselta kuin se kuulostaakin, niin mieltä vaivaavien asioiden unohtaminen nukkumaankäydessä tuntuu usein mahdottomalta. Yritä kuitenkin, koska stressaavien asioiden ajatteleminen on yhtä stressaavaa kuin itse tilanteessa oleminen.

Jos sulla on vinkkejä ja niksejä, miten nukahtaa ja nukkua paremmin niin jaa niitä ihmeessä kommenttilaatikossa. Kauniita unia!

2 comments:

  1. Hyviä vinkkejä! Yritän itse toimia juurikin noiden mukaan joka ilta (nimimerkillä toinen hullu uneksija.. :D). Etenkin tuo teknologian poisjättäminen hyvissä ajoin on nykyään melkeinpä ehdotonta. Uskon vahvasti, että sinivalo vaikuttaa ihan jokaisen nukkumiseen, vaikka sitä ei välttämättä itse huomaisi ajatella.

    Yksi miulla toimiva keino on myös rauhallinen, n. 10min kävelylenkki ennen nukkumaanmenoa ja joku kevyt lukeminen siihen päälle. Ja jos jotkut asiat pyörivät liikaa mielessä, kirjoitan ne usein ylös. Voin sitten aamulla miettiä, oliko asiat oikeasti niin maailmaa mullistavia kuin illalla tuntui.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep, sininen valo vaikuttaa ihan varmasti! Mä luen itse myös paljon ja kirjotan päiväkirjaa aika usein päivän jälkeen. Ne auttaa myös paljon, hyvä huomio :)

      Delete

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan