Slider

VINKKEJÄ KÄSINSEISONNAN OPETTELUUN

27/05/2015

En hirveästi ole kirjoittanut treeni-aiheisia postauksia koko blogin elämänkaaren aikana, mutta käsilläseisonta on ollut mulle henkilökohtainen haaste tässä koko kevään ajan, joten miksipä en jakaisi teille muutamia vinkkejä sen opetteluun! Prosessi on todella pitkä, jos et ole ikinä edes kokeillut päästä käsiesi päälle, mutta ahkeralla harjoittelulla ja periksiantamattomuudella kässärin voi saada sujumaan noin puolessa vuodessa. Lähdetään liikkeelle ihan perusjutuista.


1. Aloita hitaasti

Kässärin opettelu kannattaa aloittaa seinän kanssa. Tarvit vaan pätkän seinää ja tasaisen alusta. Ympärillä on hyvä olla tarpeeksi tilaa, ettet potkaise tavaroita rikki ja satuta itseäsi. Ensin kannattaa lähteä kiipeämään jaloilla seinää pitkin niin, että maha on seinää kohti. Kädet hartioiden leveydelle, katse niiden väliiin ja pikkuhiljaa sitten lähdet kävelemään käsillä lähemmäs seinää. Lopuksi reisien pitäisi koskea seinää ja sun pitäisi pystyä koskemaan nenällä seinää.

2. Etene tasaisesti

Seuraavaksi jatketaan seinänä kanssa, mutta toisinpäin. Tällä kertaa voit laittaa kädet seinän viereen valmiiksi niin, että selkäsi tulee seinää vasten. Ponnista jalat voimakkaasti maasta seinälle. Kun tämä on helppoa, aloita liike seisoviltasi. Lopuksi voit yrittää irrottaa jalkasi seinästä.

3. Tarkista asento
  • Pidä keskivartalo ja pakarat tiukkoina ja katso, etteivät kyynärpääsi yliojennu.
  • Älä jäkitä päällä, vaan siirrä se käsiesi väliin. Pidä kuitenkin katse lattiassa.
  • Työnnä olkapäistä ylöspäin. Asennon ylläpitäminen on rankkaa, mutta se on "se oikea" kässäriasento.
  • Katso ettei selkäsi mene notkolle, vaan asentosi on suora.
  • Pidä jalat yhdessä: tarkista, että reitesi, polvesi ja nilkkasi koskettavat toisiaan.
 4. Kokeile ilman seinää

Seuraavaksi voit hävittää seinän ja kokeilla rohkeasti ponnistaa käsilläseisontaan ilman seinää. Hyvä paikka kässäritreenille kesällä on nurmikko. Käsiä joutuu pesemään treenin jälkeen saippualla jonkin aikaa, mutta alustana nurtsi on kivan pehmeä. Ekoilla kerroilla kannattaa ottaa kaveri mukaan, joka nappaa sua pohkeista kiinni. Muista tässäkin kohtaa kaikki kolmannen kohdan asentoon liittyvät vinkit. 

5. Treeniä, treeniä, treeniä...

Näiden alkuaskeleiden jälkeen sun pitää vaan jaksaa treenata. Aina välillä on hyvä palata ihan alkuun ja tehdä noita seinälle kävelyitä ja miettiä sitä asentoa ihan ajan kanssa seinää vasten. Kässärin opettelu vaatii alussa rohkeutta ja lopussa sisua. Ahkeralla harjottelulla se kyllä tulee sieltä lopulta. Jos mie opin sen, niin opit siekii!

Treeni-iloa! :-)

No comments:

Post a Comment

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan