Slider

JUOKSEMISEN KAMALA IHANUUS

09/06/2014

Oon harrastanut aktiivisemmin liikuntaa nyt kohta pari vuotta. Toki mulla on liikunnallista taustaa sirkuksen saralta kohta kymmenen vuoden ajalta eikä koululiikunta koskaan ollu mitään pakkopullaa, mutta tavotteellisemman treenaamisen alotin vasta tossa puolitoista vuotta sitten.

Tällä hetkellä juoksen, käyn salilla ja satunnaisissa sirkustreeneissä. Talvisin vaihdan juoksemisen aikalailla kokonaan uintiin. Vaikka sanotaan, että juokseminen on ihan mahdollista talvellakin, niin mua se ei vaan ollenkaan houkuta. Mielummin pulahdan uimahallin lämpöseen veteen.

 photo juoksu2_zpsd7fafce9.jpg

Fiilikset lenkin jälkeen on kesäsin aika pitkälle nämä. Naama punasena mennään eteenpäin...

Juokseminen ei ollu mulle ollenkaan luontaista alussa. Se oli ihan kamalaa. Jaksoin juuri ja juuri juosta 2 minuuttia, saatika jos piti päästä lähelläkään viittä. Hengästyminen oli nopeeta ja rajua. Oon alottanu juoksemisen varmaan kolme kertaa, mutta vasta nyt viimesellä kerralla oon oikeesti päässyt eteenpäin. 

Nykyään jaksan hyvänä päivänä juosta yhtä menoa noin 45 minuutin lenkkejä. Tavallinen lenkki mulla kestää noin 35-40 minuuttia ja näitä teen noin kahdesti viikossa. Oon yrittänyt pitää ohjelmassa myös pitkän sunnuntailenkin, mutta siitä on viime aikoina vähän lipsuttu...

Mulla on ongelmana juoksussa polvien kipeytyminen. En oo vielä saanu selville, että onko jaloissa virheasentoja vai onko vika lenkkareissa. Ekan kesätyöpalkan saapuessa meinaan suunnata kenkäostoksille ja toivon, että polvien tuntemukset paranee sillä. 

Tavoitteena mulla on vielä tän vuoden puolella juosta puolimaratoni. Treenimäärää pitäs tätä tavotetta ajatellen nostaa ja siihen pyritään. Noin joka toinen päivä lenkille -suunnitelma kuulostaa tällä hetkellä aika hyvältä. Pitää vielä muutamia juoksufoorumeita selailla ja katella miten tätä kuntoa tästä lähtee kasvattamaan.

Tasasella treenillä eiköhän tohonkin tavoitteeseen päästä. Pienempiä tavoitteita on muun muassa juosta vitonen alle puoleen tuntiin ja kymppi alle tuntiin. Näille en oo kumminkaan laittanut mitään takarajaa suorittamisen kanssa. Tällä hetkellä koitan vaan nauttia treenaamisesta niin paljon kun mahollista.

Ps. Blogia voi nyt seurata Bloglovinin kautta ja Bloggerin oma seuraamismekanismikin löytyy oikealta sivupalkista. You know what to do!


2 comments:

  1. Sun blogisi on aivan ihana! :) itselleni tuli juoksemisesta polvet kipeiksi ja syyn löysin siitä, että en venytellyt lenkin jälkeen sivureittä ollenkaan. Heti kun rupesin sivureidetkin venyttelemään lenkin jälkeen kipu katosi :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kiitos! Pitääpä kokeilla tota sivureiden venytystä, kiitos vinkistä! :)

      Delete

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan