Slider

AMSTERDAMIN AURINGON ALLA

07/06/2014

photo amsterdam7_zpsd5178467.jpg

Mun kuuden viikon kesäloman aikana kävin Hollannissa moikkaamassa lukioaikaista kaveria. Oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa, vaihtaa kunnolla kuulumisia ja viettää vaan aikaa!

Sunnuntaina 18.5. pakkasin laukkuni ja seuraavana aamuna viiden aikaan lähdettiin lentokentälle. Kone Amsterdamiin nousi kahdeksan aikaan ja täähän oli siis ensimmäinen kerta kun ikinä matkustin yksin. Aikasemmilla kerroilla on vähintään ollu kaveri mukana.

Lento meni tosi hyvin, paitsi että miksi ihmeessä niihin Finnarin sämpylöihin on pakko tunkea sinappia?! Täydellisen hyvät leivät menee ihan pilalle...

Schipholin lentokenttä oli Helsinki-Vantaaseen verrattuna jättimäinen, mutta sieltäkin löysin tieni ulos ihan iisisti. Amsterdamissa oli siihen aikaan jo ainakin +25 lämmintä ja päivän aikana se vaan nousi.

photo amsterdam1_zps7cf9063a.jpg  photo amsterdam4_zpsef74601f.jpg  photo amsterdam6_zps71471420.jpg Kaverin treffasin Amsterdamin keskusrautatieasemalla. Vietiin mun matkalaukku säilytykseen ja suunnattiin kaupungin keskustaa kohti. Pyörittiin kaupoissa, tuhlattiin rahat englanninkielisiin pokkareihin, syötiin lounasta puistossa ja käytiin Madame Tussaud'silla. Yritettiin myös päästä Anne Frank -museoon, mutta sinne oli niin pitkä jono, että luovutettiin.

Iltapäivällä hypättiin junaan ja ajeltiin kaksi ja puoli tuntia Maastrichtiin, kaverin opiskelukaupunkiin. Illalla oltiin lopulta aika sippejä molemmat, joten päädyttiin aikaisin nukkumaan.

Seuraavat neljä päivää kierreltiin Maastrichtia. Suurimmaksi osaksi istuttiin puistossa ja otettiin aurinkoa. Ostettiin eväitä mukaan ja molemmat sai ainakin yhden romaanin luettua. Perjantaina palasin monta sataa euroa köyhempänä ja puolet painavamman matkalaukun kanssa takaisin Suomeen.

Yksi päivä Amsterdamissa oli ehdottomasti liian vähän. Sinne on pakko päästä uudestaan!  photo amsterdam8_zps189cfb8c.jpg  photo amsterdam3_zpsdec0dd98.jpg

2 comments:

1. Kivoja kuvia Damista. Pidin kaupungista todella paljon, kun kävimme mieheni kanssa syyskuussa 2009. Mukava ja leppoisan rento kaupunki. En muuten ikinä ole nähnyt yhtä paljon polkupyöriä, kuin näin Damissa. :D Ja mitä ihmeellisempiä viritelmiä millä ihmiset kuljettivat perhettään, tavaraa jne. pyörillään. Huih, ihan hirvitti toisinaan. :O

ReplyDelete
    Replies
    1. Polkupyöräjuttu on kyllä totta. Niitä oli ihan hullusti ja ihmiset pyöräilikin sellasissa paikoissa mihin en ois ite ikinä uskaltautunu!